دانشجویان عزیز لطفا مقاله و پایان نامه های خود را به این آدرس بفرستید.yazdanseta2010@gmail.com
دانشجویان عزیز لطفا مقاله و پایان نامه های خود را به این آدرس بفرستید.yazdanseta2010@gmail.com

دانشجویان عزیز لطفا مقاله و پایان نامه های خود را به این آدرس بفرستید.yazdanseta2010@gmail.com

فاروق یزدان ستا

اشتباهات رایج در نوشتن پایان نامه

برخی از اشتباهات در پایان نامه که باید مد نظر قرار داد و از آن اجتناب کرد

 

·  وسوسه تایید اولین موضوع انتخابی، انتخاب موضوع جزو سخت ترین مراحل انجام پایان نامه است.

   لازم نیست در عنوان پایان نامه از همه متغیرهای تحقیقتان نام ببرید. کامل تر خواهد بود اگر شهر یا منطقه و سال انجام تحقیقتان در عنوان ذکر شود. سعی کنید تعداد کلمات عنوان شما از 15 تا بیشتر نشود.

   آشنا نبودن به روش تحقیق و روش های آماری عامل اصلی طول کشیدن پایان نامه دانشجویان است.

   بیش از حد تحت تاثیر کارها و روند تحقیق دوستانشان قرار می گیرند .به محض بروز مشکل در اجرای پژوهش اعتماد به نفس خود را از دست می دهند و به کل تحقیق و موضوع خود را زیر سوال می برند.برخی فکر می کنند در اجرای پایان نامه نباید با مشکلی مواجه شوند. برخی نیز فکر می کنند هر تحقیقی که قبلا صحافی شده کامل و بدون نقص است!

    عدم تسلط دانشجویان به نرم افزار های آماری و آزمونهای آماری از عمده نقطه ضعفهای دانشجویان است.

    فهرست جدولها و نمودارها را بعد از فهرست عنوانها ذکر نکردند. فهرست عناوین نیز باید به تفکیک فصلها ارایه شود.

   شماره صفحه باید در بالای صفحه و سمت چپ در سربرگ نوشته شود نه در پایین صفحه.

   کلیه صفحات پایان نامه باید بدون حاشیه یا قاب باشد (صفحات پیوست استثنا است)

    بسیاری از دانشجویان فونت و اندازه خط مناسبی را انتخاب نکرده اند. انتخاب فونت تیتر و یا اندازه درشت در پایان نامه زیبایی پایان نامه را کم می کند. عدم ذکر  اصطلاحات مهم و اسامی خارجی را پاورقی .

   نوشتن منبع هر جمله یا پاراگراف در انتهای آن، داخل پرانتز بیانگر اعتبار تحقیق است. عده ای نیز با شتاب زدگی به بررسی پیشینه میپردازند و فرصت استنباط نظریه ها و تحقیقات را به خود نمی دهند.

  درست است که فهرست منابع را در پایان می آورید اما از همان ابتدا که مطالبی یادداشت می کنید،لازم است مشخصات کامل منبع را نیز یادداشت کنید.

   نوشتن مطالب بسیار خودمانی، احساسی و عامیانه در پژوهش از اعتبار کار شما کم می کند حتی در مقدمه. مطالب نوشته شده نباید به صورت اول شخص باشد:مثال:من در این تحقیق به این موضوع پرداختم!!

   بسیاری از دانشجویان با وجود تاکید فراوان از آوردن چکیده در ابتدای پایان نامه خودداری می کنند و یا چکیده را کامل و جامع ذکر نمی کنند.

    بیان مساله را با سوالات تحقیق اشتباه می گیرند.

  در اهمیت و ضرورت تحقیق کمتر به این می پردازتد که نتایج تحقیق آنها برای کجا یا چه افرادی کاربرد دارد و یا چه مشکلاتی را برطرف می کند.

   برخی دانشجویان قادر نیستند بین هدف (یا اهداف) کلی با هدفهای جزیی تمایز قایل شوند و یا هدف را از لحاظ دستوری و نگارشی مشابه فرضیه یا سوال می نویسند.

   برخی نیز روش تحقیق خود را ذکر نمی کنند یا کامل مشخص نمی کنند.لازم نیست توضیحات توصیفی یک روش را بیان کنید مثلا لازم نیست بنویسید که روش پس رویدادی چیست و  فقط عنوان روش خود را بنویسید کفایت می کند.

   بهتر است فرمولهای آماری را در پایان نامه ننویسید. فقط نتایج، جدولها و نمودارها کفایت می کند. (لازم است اول جدول و سپس نمودار آن بیاید.) فرمول تعیین حجم نمونه از این قانون استثنا است.

   اشتباه رایجی که قبلا دانشجویان داشتند مبنی بر اینکه تفاوت سوال با فرضیه در تحقیق تنها در نحوه سوالی بودن یا سوالی نبودن جملات آنها است!

  عدم ارایه توضیحات کافی و مشخص در قسمت شیوه گردآوری اطلاعات.

   تصور نادرست: هر کسی تعداد سوالات و فرضیه های بیشتری داشته باشد تحقیق معتبر تری دارد!.

  تصور نادرست: هر تحقیقی که روشهای آماری بسیار پیشرفته داشته باشد تحقیق معتبر تر و کارآمد تری دارد!!.

    بسیاری از دانشجویان به علت عدم تسلط به رایانه،اینترنت و زبان انگلیسی در مرور تحقیقات قبلی بسیار ضعیف عمل می کنند.

  تصور نادرست: حتما باید در پژوهش از پرسشنامه استفاده شود!. عدم توجه به مطالعات موردی و روشهایی مثل مصاحبه، مشاهده، آزمایشی و غیره…… از بزرگترین نقاط ضعف پایان نامه هاست.

    عدم دقت در تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیریی از دیگر موانع در اعتبار و قابلیت تعمیم پایان نامه ها است.

    برخی دانشجویان در فصل چهارم اعداد آماری را به زبان انگلیسی ذکر می کنند.

·      برخی نیز به اشتباه مشخصات نمودار ها را در بالا و مشخصات جدول را در پایین نوشته اند و یا برای جدولها یا نمودارها شماره نزده اند.

       

 شیوه صحیح آن است که شماره جداول در بالای جداول قرار گیرد و شماره نمودارها در پایین آن قرار گیرد. شماره گذاری جدولها و نمودارها.درهرفصل هر جدول (شکل) با درج شماره فصل و جدول در آن فصل شماره گذاری می شود. سپس موضوع شکل( جدول) بلافاصله بعد از شماره گذاری درج خواهد شد. به طور مثال جدول شماره ۳ فصل دوم بصورت زیر شماره گذاری می شود:

جدول (شکل)‌ ۳-۲ : پاسخ سیستم باکنترل آداپتیومثال:‌

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 و همان طور که اشاره شده شماره گذاری نمودارها در زیر نمودار انجام می شود.

 

  برخی دانشجویان تفاوت روش شناختی فصل چهارم و پنجم را خوب درک نکرده و اکثر دانشجویان فصل پنجم را ناقص و بدون بحث و مقایسه (همخوانی یا عدم همخوانی) با تحقیقات قبلی رها می­کنند.

  عدم رفرنس دهی به شیوه انجمن روان شناسی آمریکا

  عدم توجه  به ارایه پیشنهادات تحقیقی و کاربردی در پایان فصل پنجم


منبع:‌http://www.iranresearches.ir/

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.